Уколико немате уџбенике и читанке, послужите се текстовима које ћете наћи са десне стране у Архиви чланака.
Све је постављено хронолошки како смо радили на часовима. Професор Младен.

петак, 10. децембар 2010.

Софокле "Антигона"



Драма као књижевни род

ДРАМА – ДРАМ – радити, акција...
НАЈОБЈЕКТИВНИЈИ КЊИЖЕВНИ РОД – ЛИЧНОСТ ПИШЧЕВА СЕ ПОТПУНО ГУБИ
И ЕПИКА И ДРАМА ПРИКАЗУЈУ ДОГАЂАЈЕ, АЛИ СЕ У ЕПСКОЈ ПОЕЗИЈИ ПРИЧА О ЈЕДНОМ ЗАВРШЕНОМ ДОГАЂАЈУ, А У ДРАМСКОЈ СЕ ЈЕДНА САДАШЊА РАДЊА САМА РАЗВИЈА ПРЕД НАМА И ТЕЖИ ЗАВРШЕТКУ У НЕПОСРЕДНОЈ БУДУЋНОСТИ!
ДРАМА ДОБИЈА СВОЈ СМИСАО НА ПОЗОРНИЦИ
Сукоб лика са:
Друштвом
Другим драмским ликовима
Са самим собом ( унутрашњи сукоб)

ТЕХНИЧКА (СПОЉАШЊА) 0БЕЛЕЖЈА ДРАМЕ:
ЧИН – ЈЕДНА ТЕМАТСКА ЦЕЛИНА
СЦЕНА – ИЗМЕНА УНУТАР ЧИНА
ПОЈАВА – ОДРЕЂУЈЕ СЕ ПРЕМА УЛАЖЕЊУ И ИЗЛАЖЕЊУ ЛИКОВА

СТРУКТУРА (САСТАВ) ДРАМЕ:
ТЕМА
ТОК РАДЊЕ
КОМПОЗИЦИЈА:
увод-заплет-врхунац-перипетија-расплет
ОВИХ 5 ЕТАПА РАДЊЕ ПОНЕКАД МОГУ ИМАТИ И ПРОЛОГ И ЕПИЛОГ.
ЛИКОВИ
ДИЈАЛОГ
МОНОЛОГ
ДИДАСКАЛИЈЕ

КЛАСИЧНА ДРАМА ЈЕ ПОШТОВАЛА ТРИ ЈЕДИНСТВА:
ЈЕДИНСТВО РАДЊЕ
ЈЕДИНСТВО МЕСТА
ЈЕДИНСТВО ВРЕМЕНА

ДРАМА: ТРАГЕДИЈА, КОМЕДИЈА, ДРАМАУ УЖЕМ СМИСЛУ

АНТИЧКИ ТЕАТАР
Настао је и развијао се у старој Грчкој.
Од 6. века пре наше ере.
Због пространости гледалишта глумац се пењао на КОТУРНЕ и стављао ТРАГИЧНУ МАСКУ. Говорио је ПОЈАЧАНИМ ГЛАСОМ текст који је био писан СВЕЧАНИМ, УЗВИПЕНИМ, АРТИЦИФИЈЕЛНИМ ЈЕЗИКОМ (уметничким – другачијим од разговорног) – да би се узбудило гледалиште!

Периклово доба
Ко је био Перикле?
Перикле је био државник,беседник,политичар и мецена.
Шта је то теорикон?
Теорикон је позоришни порез који се додељивао сиромашним Атињанима ако су посећивали позоришне представе.
Зашто кажемо да је Перикле био мецена?
Зато што је био поклоник уметности,а уметнике је и материјално помагао.

Дионис
Дитирамб – хорска песма у славу бога Диониса (бог вина и плодности). Дионисови пратиоци су били САТИРИ (ТРАГОС – јарац)
Драма је и настала од хорске песме певане у част бога Диониса – РИТУАЛНИ КАРАКТЕР – у марту – слављење пролећа.
Из хора је изведен један певач и тако је настао ДИЈАЛОГ (Теспис, Есхил, Софокле – увео 3. глумца).
У античком театру улога хора је велика – у трагедијама изоштравао и наглашавао унутрашњи смисао на прелазу сцена!
Хор говори о ономе што је шире од живота јединке, као нека виша савест...
Трагедија се развила из хорске песме која је ритуално славила бога Диониса.

Митови и легенде (као овај о богу Дионису) за Грке су представљали свету истину – ГРЦИМА СУ МИТОВИ БИЛИ ЊИХОВА ИСТОРИЈА (веровали су у њих и свима су били познати)
Мит је узиман као грађа за стварање драмских дела.
Трагедије су на тај начин задобиле универзалност и мисаону дубину – гледаоцима је прича била позната – трагедија је само освежила и оживела!
Јунаци трагедија – АРХЕТИПОВИ – оличења општељудског искуства.

Трагедија
Човек у Грчкој митологији

Човек је мали и безначајан у сложеном космосу али се налази у центру!
Антропоцентризам- читав свет се врти око човека, све што се догађа догађа се ради њега.
Антропоморфизам- човек је мерило свих ствари, што значи да је све представљено човеком, посебно се односи на богове.
Богови управљају људима.
Митови су описивали сукобе и односе човека са боговима – присуство тајанствених сила у људском свету.
Трагични јунак - централни лик трегедије, који умире не због властите кривице, већ судбине која му је донела несрећу (без кривице крив).
ХЕРОЈ КОЈИ ИСКАЧЕ ИЗ УТВРЂЕНОГ ПОРЕТКА
ОДЛИКЕ: ХИБРИС (гордост и охолост)
ЧОВЕКОВО СУОЧАВАЊЕ СА ОКОЛНОСТИМА КОЈИМА НЕ УПРАВЉА ЊЕГОВА ВОЉА, ВЕЋ СУДБИНА И БОГОВИ.
Трагичка кривица (хамартиа) је кривица због које трагични јунак трпи!
Трагични завршетак - крајњи расплет трагедије у којем јунак тешко настрадава: убијају га или се сам убија, бива прогнан и сл.

Катарза
Двозначност трагичног јунака:
Опомињу – кршењем поретка су подсећали на задату меру
Привлаче – испаштањем су потврђивали човечност јер се боре за више циљеве.
КРИВИ СУ И ПЛАЋАЈУ ВЕЛИКУ ЦЕНУ
ИЗАЗИВАЈУ СТРАХ И САЖАЉЕЊЕ
- очишћење и растерећење од напетости

МИТОВИ:
ТРОЈАНСКИ КРУГ – после Тројанског рата (Илијада)
ТЕБАНСКИ КРУГ – Едип и његова деца

АНТИГОНА

1.Ко је Едип и у каквом је он сродству са Антигоном? Зашто је његов род проклет? Којим несрећним догађајем започиње ова трагедија?
2.Наброј ликове из "Антигоне" и објасни у каквим су они односима.
3.Дијалогом између којих ликова започиње Антигона? О чему разговарају? Објасни разлоге због којих заузимају супротне ставове! На основу тога наведи њихове особине.
4.У Грчкој трагедији је хор имао водећу улогу. Карактерише, прати, сугерише радњу. О чему пева хор на почетку трагедије?
5.У Првој еписодији (2. чин), Креонт се обраћа Тебанцима. О чему говори? Окарактериши га (наведи неколико особина), на основу онога што изговара (пресуђује).
6.Након Креонтовог обраћања Тебанцима и саопштавања пресуде, долази стражар и саопштава му вест. Опиши разговор између Креонта и стражара. Како је прекршена Креонтова наредба? Шта му говори стражар, ко је прекршио закон?
7.Антигона је и поред толике страже посула прах по Полинику. Како Креонт реагује на то и какву претпоставку износи у разговору са стражаром?
8.О чему пева хор након сукоба Креонта и стражара? Кога у "увијеној форми" осуђује и зашто?
9.Шта се дешава у Другој еписодији (3. чин)? Ко се поново појављује пред Креонтом и да ли је сам? Како је откривен кривац?
10.Како Антигона реагује када је стражари разоткривају у њеној намери?
11.Које разлоге наводи Креонту за свој чин?
12.Да ли се Антигона опире Креонту и бори да сачува свој живот?
13."Само лудак ми лудим сматра чин". Како разумеш ове речи? Коме су упућене?
14.Како Антигонино признање и решеност утичу на Креонта?
15.Које законе поштује Антигона, а које Креонт? Какви су ти закони и по чему се разликују?
16.Како Исмена доживљава осуду Антигоне? Зашто се зачиње сукоб између њих две?
17.Ко је Хемон и на који начин он испашта због сукоба Антигоне и Креонта?
18.Какву песму пева хор након Антигонине осуде на смрт?
19.Шта се дешава у Трећој еписодији (4. чин)? Са киме се сукобљава Креонт и какву болну истину сазнаје?
20.Како се завршава сукоб Хемона и Креонта? Какву је смрт Креонт пресудио Антигони?
21.Какву песму пева хор након Хемонове одлуке да оде у смрт за Антигоном?
22.У Четвртој еписодији (5. чин) одводе Антигону у смрт. Коме се она обраћа и за чим јадикује?
23.Зашто се Антигона толико жртвује за брата? Шта наводи као разлоге?
24.У Петој еписодији појављује се нови лик. Шта он саветује Креонту и са каквом га болном истином суочава?
25.Шта се дешава са Креонтом након разговора са Тиресијом?
26.Након Креонтовог покајања, какву песму пева хор?
27.Шта се дешава у Ексоди? Шта говори гласник?
28.Како реагује Еуридика на вест гласника?
29.Како се убила Еуридика?
30.У каквом стању затичемо Креонта након смрти сина и жене?

Зашто је Антигона трагичан лик?
Зашто је Креонт трагичан лик?
Зашто се "Антигона" може протумачити као критика власти и система?
Зашто се "Антигона" може протумачити као сукоб мушког и женског принципа?
Зашто "Антигона" пропагира хуманистичку идеју - идеју човекољубља?
Зашто је "Антигона" актуелно дело и данас се игра и у модерним костимима? Које су идеје и вредности из "Aнтигоне" универзалне и безвремене?

СКРОМНОСТ И ФЛЕКСИБИЛНОСТ ЈЕ ВРЛИНА МУДРИХ.
НЕСКРОМАН ЧОВЕК, КОЈИ МИСЛИ ДА СВЕ ЗНА, НЕМА ПОТРЕБЕ ДА ДАЉЕ НАПРЕДУЈЕ...

Пред богом су сви једнаки.
ПОНЕКАД СТРАДА И ОНАЈ КОЈИ ЧИНИ ДОБРО, ПОТВРЂУЈУЋИ ДОБРО У ЧОВЕКУ!
НЕМА НЕОГРАНИЧЕНЕ ВЛАСТИ.
ЧОВЕК ЈЕ МЕРА СВИХ СТВАРИ.
ЉУДИ СУ КАО КУГЛЕ, ШТО СУ УГЛАЂЕНИЈИ (РАЗУМНИЈИ) ИДУ ДАЉЕ!
КОМЕ ЗАКОН ЛЕЖИ У ТОПУЗУ ТРАГОВИ МУ СМРДЕ НЕЧОВЈЕШТВОМ.
Свет је опасно место не због оних који чине зло, већ због оних који гледају и не предузимају ништа. (На кога се ово односи?)
ДА ЛИ ЈЕ АНТИГОНИНА РЕШЕНОСТ ОПРАВДАНА?
ДА ЛИ ЈЕ ЛУДОСТ БОРИТИ СЕ ЗА ЉУБАВ – ПОКОПАТИ БРАТА И ПРКОСИТИ КРУТИМ ЗАКОНИМА ЈЕДНОМ ЧИСТОМ СЕСТРИНСКОМ ЉУБАВЉУ...
ИМА ЛИ НА СВЕТУ ВИШЕ АНТИГОНА ИЛИ ИСМЕНА?
ДА ЛИ СЕ ДАНАС СУПРОТСТАВЉАМО “КРЕОНТИМА”?

ЧЕГА ЈЕ СИМБОЛ АНТИГОНА?
Симбол отпора ономе што је против човека.

Софоклеова „Антигона“ је пример експлицитног приказа добрих и лоших људских особина. Док смо је читали, сви смо се потпуно унели у дело: замишљали себе на Антигонином месту и оштро осуђивали Креонтове зле и безобзирне поступке. Упркос трагичној судбини те младе девојке, били смо задовољни исходом дела, задовољили правду, враћали Креонту мило за драго. Да, било је тако. Али, јесмо ли се ми икада запитали због чега онда у реалном свету има људи попут Креонта? Вероватно нисмо. Нисмо у делу препознали апел да схватимо неке природне и моралне законитости. Још увек нисмо свесни чињенице да је позориште и књижевност својеврсна школа.

У том првобитном сукобљавању државног права и поретка ствари, мушког ума и прорачунатости и емотивности жене и њене спремности да се жртвује за сакралне и породичне дужности, рођен је први и највећи симбол отпора против неправедног закона...

Софоклова „Антигона“, иако написана у 5. веку пре нове ере, има шта да поручи и људима данашњег времена – ПОДСЕЋА НА ПОБУНУ КОЈА ЈЕ УМРЛА У САВРЕМЕНОМ СВЕТУ!
Ту је разоткривање интимног у човеку, све до урушавања тог система од стране моћнијег, глобалног и хладног друштва.
Док се ми бунимо и покушавамо нешто да урадимо, други на трагедију гледају равнодушно.

Замислите Антигону данас:
Како би изгледала? Који модни стил би гајила? Да ли би носила пирсинг?
Да ли би и шта би студирала?
Шта би слушала од музике?

1 коментар:

  1. Fenomenalno... Hvala puno... Mnogo je pomoglo i sa zadovoljstvom sam čitala... :D

    ОдговориИзбриши